Sunday 13 March 2011

kebenaran dan kekufuran seorang isteri..........

opik yang aku nak sentuh dekat sini adalah tentang mengapa kebanyakkan wanita yang bergelar isteri dizaman sekarang ni seringkali meluah masalah rumahtangga mereka pada orang2 berkaitan maupun yang tiada kaitan dengan mereka. Aku sering bertanya pada diri mengapa benda ini berlaku. Aku belum dipihak mereka jadi persoalan ini belum mampu aku jawab sendiri. Mungkin inilah satu cara nak lepaskan bebanan yg sangat berat dirasakan dan jika diluahkan terlerailah sedikit kekusutan mslh rumahtangga yg dialami…

Tapi sebenarnya satu pengakuan yang jujur akan membawa kesan pada akhirat seorg isteri walaupun benda itu benar berlaku pada dirinya tapi hukum Allah tetap berjalan. Syurga dan neraka juga tetap ada menanti…

yang mampu aku peringatkan kepada isteri2 maupun pada diriku sendiri, ingatilah dan pelajarilah kisah Nabi Ibrahim semasa memilih menantunya (isteri Nabi Ismail)… dekat kisah itu, banyak pengajaran yang kita perolehi dan akan memastikan diri kita sentiasa beringat untuk menjadi isteri yang baik. Persoalan tentang fenomena ini jugak telah aku diskus ngn ust shauqi dan penjelasan ust sudah cukup jelas mengatakan haram hukum seorg isteri menceritakan mslh rumahtangga pada sesiapa walau dipihak yang benar… diskusi kami, aku sertakan sebagai panduan bersama… Wallahualam…

**************************************

1) apa HUKUM bagi istri yang menceritakan mslh rumahtangganya pada org? maksud saya jika si isteri mengatakan….. “sepanjang perkahwinan akak tak pernah hidup senang, kesusahan dan kerumitan hidup mang sentiasa, nak cerita tentang peribadi pun susah inikan lagi nak menambah beban lagi, smpai langit ketujuh pun akak jerit tak setujuh dia kawin lagi… demi anak2 akak terus bersabar.. bertahun2 akak pendam perasaan kesusahan hidup akak.. kalo bukan fikir anak2 dah lama kak lari bebaskan diri”… ini antara luahan seorg akak pada sue tentang dia tak setujuh suaminya kawin lagi… persoalan sue, apa hukum isteri ckp tentang kerumitan rumahtangganya pada bukan ahli kuarganya?
teringat saya kisah nabi ibrahim memilih menantu dengan menguji. ust mesti ingatkan kisah nabi ibrahim tuhh.. yg mana nabi ibrahim suruh tukar tiang depan umah nabi ismail. bila nabi ibrahim tanya apa terjadi sepanjang perkahwinan pada isteri nabi ismail, si isteri pun menjawab ngn jujur yg sepanjang perkahwinan mereka tak pernah hidup senang yang dirasai hanya kesusahan berpanjangan… nabi ibrahim suruh ceraikan ngn kiasan tukar tiang depan umah… jadi, zaman skrng ni masih bole ke pakai bila isteri2 menceritakan keadaan umahtangga yg sebenar pada org lain supaya si suami tak kahwin lagi… tak ke dianggap isteri tadi ni isteri yang tidak baik sbb mengaibkan suami ngn menceritakan kesusahan yg dia alami? andai niat si isteri menceritakan agar puan lain faham keadaan sebenar yg dialaminya dan puan tuhh akan beralah untuk berkongsi hidup ngn mereka, tetap salah ke dari sudut agama? sbb ciri2 isteri yg baik adalah menjaga aib suaminya dan menutup kisah rumahtangga mereka.
2) persoalan kedua, apa hukum jika si suami tetap mahu berpoligami walau isterinya tak izin ngn niat nak elak dari maksiat.. dari bercouple, baik kawin,cara yg lbh selamat dari sudut agama… tapi dlm agama berpoligami cuma hanya untuk lelaki yg berkemampuan..
“Dan jika kamu takut tidak berlaku adil terhadap perempuan-perempuan yatim (apabila kamu berkahwin dengan mereka), maka berkahwinlah dengan sesiapa yang kamu berkenan dari perempuan-perempuan (lain): Dua, tiga atau empat. Kemudian jika kamu bimbang tidak akan berlaku adil (di antara isteri-isteri kamu) maka (berkahwinlah dengan) seorang sahaja atau (pakailah) hamba-hamba perempuan yang kamu miliki. Yang demikian itu adalah lebih dekat (untuk mencegah) supaya kamu tidak melakukan kezaliman.” (Surah An-Nisa, ayat: 3)



****************************************


1. Tak boeh isteri membuka keaiban rumahtangganya pada orang lain apatah lagi menceritakan tentang keburukan suaminya. Hukumnya adalah haram.


2. isteri tidak menanggung dosa suami kerana urusan kepimpinan terletak di atas bahu suami. Suami tak boleh jadikan alasan untuk menyalahkan isteri kalau dia berzina apabila isteri tak izin dia kawin lagi.

No comments: