Tuesday 15 March 2011

SYUKUR.................



ALHAMDULILLAH, TERIMA KASIH" Ungkapan yang sering dilafazkan sebagai seseorang itu bersyukur atau berterima kasih atas nikmat yang dikecapi seperti kejayaan , kesihatan,keuntungan,dan berbagai bagai bentuk nikmat.sejuk hati apabila mendengar ungkapan tersebut.


Ungkapan yang diucapkan sebenarnya menggambarkan kesucian hati seseorang yang merasakan nikmat yang diterima , lantas atas perasaan tersebut mendorong seseorang untuk melakukan taat.itulah hakikat syukur, bermula daripada hati yangs suci , jiwa yang bersih dan takut kepada Allah S.W.T.

Syukur seorang hamba tidak mencukupi dengan kata kata sahaja, kerana kata kata yang tidak disertakan dengan amalan adalah sifat NIFAQ atau hipokrit atau CAKAP TAK SERUPA BIKIN.Kerana itulah Imam Ghazali menyatakan hakikat syukur itu memalingkan segala nikmat yang diberikan daripada pendengaran dan penglihatan , kaki dan tangan serta nikmat nikmat yang lain pada tujuan nikmat tersebut dijadikan.

Ia bermaksud kita menggunakan segala anugerah Allah S.W.T yang diberikan kepada tujuan penciptaannya iaitu mendapatkan keredhaan Allah S.W.T.Orang yang menggunakan lidahnya untuk nercakap benar, membaca Al quraan, menyampaikan ilmu,memberi nasihat adalah orang yang bersyukur walaupun tidak berkata ALHAMDULILLAH kerana ia
telah menggunakan nikmat dengan cara yang betul.

Sebaliknya, orang yang mengucapkan ALHAMDULILLAH tetapi ketika yang sama derhaka kepada Allah,meninggalkan solat 5 waktu , khianat, dan bermacam macam larangan Allah , sebenarnya dia tidak bersyukur dan berterima kasih kepada Allah S.W.T.

Semoga Allah S.W.T menggolongkan kita dalam golongan orang yang bersyukur kepadaNya kerana Allah S.W.T menegaskan tidak ramai hamba NyA Bersyukur.Firman Allah S.W.T : TIDAK RAMAI DIKALANGAN HAMBAKU YANG BANYAK BERSYUKUR" SURAH AL- sABA : 13.

DARJAT YANG TINGGI


kelebihan bersyukur terlalu banyak,yang pasti ia membawa seorang hamba ke darjat yang tinggi disisi Allah S.W.T., orang bersyukur mendapat redha Allah S.W.T , terhindar dari azab Allah S.W.T dan denganbersyukur menjadi sebab bertambahnya nikmat.Firman Allah S.W.T " DEMI ALLAH SEKIRANYA KAMU BERSYUKUR NESCAYA AKU TAMBAHKAN NIKMAT KAMU, SEBALIKNYA SEKIRANYA KAMU MENGINGKARI NIKMAT- KU, INGATAH SESUNGUNHYA SEKSAAN -KU AMAT PEDIH"IBRAHIM: 7.


ORANG yang tidak mahu bersyukur adalah orang yang menafikan nikmat yang diberikan, tidak mengakui lantas menjadi orang yang kufur. Kufur atas nikmat yang diterima itulah seburuk buruk manusia yang tidak kenal dirinya, tidak mengenal Tuhannya dan akhirnya hidup dalam kemurkaan Allah S.W.T dan di akhirat nanti mendapat seksa yang berterusan.



.................

fiza

No comments: